רכב שיתופי – כמה זה עולה לי?

597 צפיות

אם נמאס לכם לבקש טובות כדי להגיע לארוחת שישי אצל ההורים ורכב פרטי ממש לא נכנס לתקציב שלכם, רכב שיתופי הוא הפתרון המושלם עבורכם

רכב שיתופי - חיסכון בהוצאות

מהרגע שיצאתי מהבית של ההורים בכפר-סבא, אני רק עסוק בלתכנן איך לחזור אליה. כל יום חמישי מתחיל הטקס הקבוע – אני עובר על קבוצות טרמפים בפייסבוק, בוואטסאפ ובטלגרם ומפרסם פוסטים עם הבטחות לשוקולדים למי שיסכים להסיע אותי לארוחת שישי אצל ההורים או להחזיר אותי ממנה. אני אף פעם לא מסמן going לאיוונטים בימי שישי כי למה להתחייב למשהו שלא בטוח אצליח להגיע אליו, ואני תמיד מביא איתי בגדים להחלפה להורים, למקרה שאשאר לישון שם כי לא יהיה לי איך לחזור.

קצת רקע על עצמי – אני מתן, מעצב גרפי בן 27 מתל אביב (פלורנטין). עברתי לכאן לפני 3 שנים ו-וואלה, כיף כאן. הכל קרוב ונגיש לי, אני מגיע לעבודה תוך 20 דקות באוטובוס וליציאות אני מגיע ברגל או באופניים. כבר השלמתי עם ההבנה שלא תהיה כאן תחבורה ציבורית בשישי בערב ועכשיו החלטתי לעבור לשלב המעשי. אני צריך רכב זמין, ואני צריך אותו דחוף. השאלה הכי גדולה היא – האם אני צריך אותו כל הזמן, או רק פתרון קבוע שישמש אותי לפעם היחידה בשבוע שאני באמת חייב אותו?

כבר הרבה זמן אני מתלבט אם לקנות אוטו. הרי לא מדובר רק בהשקעה של כמה עשרות אלפי שקלים ובזה נגמר הסיפור. יש ביטוח, יש אגרת רישוי, יש דלק, יש טיפולים… מצד שני, רכב משלי זמין לי כל הזמן והחיים הופכים להרבה יותר פשוטים. מצד שלישי, בעלות על רכב אומרת גם לדאוג כל הזמן – האם מותר לי להחנות אותו כאן, האם צריך כבר למלא שמן-מים, מה אם מישהו יפגע בו, מאיפה מגיע הרעש המוזר הזה?? מה הסיכוי שיש פתרון שאפשר ליהנות איתו מכל העולמות – גם רכב זמין, גם בלי דאגות נלוות וגם במחיר שלא יגרום לי להגדיל את המינוס כל שנה?

רכב לתמיד, או רכב שיתופי רק כשצריך?

אז בדקתי, ומסתבר שיש כזה דבר – רכב חברתי. או רכב קהילתי. או רכב שיתופי. העיקרון דומה אבל הקונספט ייחודי – רכב שזמין לי מתי שאני צריך ואני משלם רק על הזמן והקילומטרים שאני צורך באמצעותו.

התשלום די פשוט ויש 3 דברים קבועים שאני צריך לשלם עליהם:

1. דמי מנוי חודשיים בעלות של 50 ₪, וגם אותם אני משלם רק החל מהחודש השלישי למנוי, כי החודשיים הראשונים הם במתנה. כלומר – סך הכול 500 ₪ לשנה.

2. תשלום שעתי/יומי על רכב: הזמנתי את האוטו לשעתיים-שלוש? אני אשלם עליו 18 ₪ לשעה. אם שהזמנתי אותו ליום שלם, אני אשלם עליו 160 ₪. מה שאומר שאם אני מתכוון להזמין אותו ל-9 שעות ומעלה, כבר עדיף לי להזמין אותו ליום שלם וליהנות ממנו ל-15 שעות נוספות.

* אבל, אם מזמינים את הרכב בלילה באמצע השבוע (יום שבת ב-23:00 עד יום חמישי ב-7 בבוקר), משלמים רק 5 ₪ לשעה! נניח ואתם רוצים להזמין רכב מ-23:00 בלילה של יום שלישי עד 2 בלילה של יום רביעי? תשלמו רק 15 ₪ עבור שעות השימוש.

* בסופי שבוע (יום חמישי ב-23:00 ועד מוצ"ש) התעריף משתנה וישנה תוספת של 4 ₪ לשעה / 40 ₪ ליום, לכל סוגי הרכבים.

* ואם יש לכם כמה דקות פנויות בכל נסיעה, אתם יכולים לתדלק את האוטו או לקחת אותו לשטיפה ולהרוויח קרדיט לנסיעה (10 ₪ ו-35 ₪ בהתאמה) שיחסוך לכם כסף בנסיעה הבאה.

3. על כל קילומטר שאני נוסע באוטו, אני משלם 2 ₪, ואם עברתי את ה-50 ק"מ, אני משלם רק 1 ₪ (כאילו, שקל) לקילומטר.

אין תשלום על ביטוח, אין תשלום על דלק (כי הוא מגולם כבר בתשלום על הקילומטרים), לא צריך להעביר אותו טיפולים כי יש צוות שזה התפקיד שלו, לא צריך לדאוג אם ב-2 בלילה עדיין תהיה לי חניה, כי שמורה לו חניה. רק צריך לקחת – ולהחזיר למקום (באותו מצב שקיבלתם, זה עדיין לא האוטו שלכם). ואני לא מדבר בכלל על כמה נוח ופשוט זה להזמין אונליין רכב שיחכה לי בשעה ובמקום שאני בוחר.

הוצאות רכב שיתופי לעומת רכב פרטי

עלות השימוש ברכב שיתופי לעומת אחזקת רכב פרטי

עכשיו בואו נראה כמה יעלה לי הסידור המעניין הזה, בהנחה שאני מבצע נסיעה אחת בשבוע לכפר-סבא ובחזרה, ביום שישי בערב, לעומת עלות של אחזקת רכב פרטי.

לפני שאני בכלל מתניע את האוטו התיאורטי שלי, שעלה לי בין 40 ל-50 אלף ₪*, כבר הפסדתי עליו כסף, בגלל שהעלות השנתית הממוצעת של פחת וירידה במחיר המחירון עומדת על 7,000 ₪ – ויש גם את ההוצאה הראשונית שהיא ביטוח חובה + מקיף שיעלה לי 5,000 ₪ (כי עדיין לא צברתי 10 שנים על הכביש). יש כאלו שיש להם מספיק מזל לקנות אוטו עם טסט, מהיכרות עם עצמי זה בחיים לא יקרה לי, ולכן אחת ההוצאות הראשונות שלי תעלה 1,600 ₪ עבור אגרת רישוי.

תיקונים וטיפולים ברכב, אם יהיה לי מזל, יעלו לי בסביבות ה-2,500 ₪ בשנה. הוצאות משתנות על שמן-מים, אפליקציות חניה או חניונים, שטיפה של הרכב ועץ ריח יעלו לי גם בסביבות ה-1,000 ₪ לשנה. ודלק… גם אם אסע רק פעם בשבוע הלוך-חזור לכפר-סבא, יעלה לי החל מ-1,300 ₪ לשנה, ו-come on, הרי ברור שזה לא יסתכם בנסיעה אחת בלבד בשבוע.

איך רק 1,300 ₪? עלות ממוצעת של ליטר (בתדלוק עצמי או אם לא היו לי כוח לצאת מהאוטו, בשירות מלא), עולה בממוצע 6 ₪. צריכת הדלק של אוטו פרטי ממוצע משנתון 2016 והלאה עומד על 14.5 קילומטר לליטר. הנסיעה מתל אביב לכפר סבא ובחזרה עומדת על 60 ק"מ, פחות או יותר. כלומר – עלות הדלק השבועית שלי היא 25 ₪. הכפלתי ב-52 שבועות ויצא 1,291 ₪. הרשיתי לעצמי לעגל כלפי מעלה כי החיים זה מה שקורה לך בזמן שאתה מבזבז דלק על פקקים וחיפוש חניה.

אז עשיתי השוואה בין ההוצאות השנתיות על רכב צשיתופי ורכב פרטי. ככה זה נראה:

* רכב מיני שנתון 2016 ואילך, נפח מנוע עד 1,250 סמ"ק

הוצאות רכב פרטי לעומת רכב שיתופי

מסקנה? רכב שיתופי חוסך לי כמעט 8,000 ₪ בשנה *על הוצאות שוטפות בלבד*, חוסך לי המון, אבל המון זמן על טיפולים, חיפוש חניה, תדלוקים ובירוקרטיה. אני רק מזמין כשאני צריך, וזהו. איזה פתרון מושלם.