מדריך לקבלת רכב מהעבודה – על מה לוותר ועל מה לא להתפשר?

818 צפיות

לקבלת רכב מהעבודה יש לא מעט יתרונות משמעותיים לצד כמה חסרונות ברורים. אחרי שהחלטתם להגיד "כן!" ורגע לפני שאתם מודיעים לכל העולם שאתם מוכרים את הרכב הנוכחי שלכם כי קיבלתם רכב מהעבודה, יש כמה דברים שחשוב להסתכל עליהם בהסדר קבלת רכב. כמו כל חוזה והסדר, יש לקרוא את האותיות הקטנות ולהבין על מה אתם מסכימים – שכן לכל חברה המדיניות שלה, וההסכמים משתנים מחברה לחברה.

על מה חשוב להסתכל, על מה אפשר לוותר ועל מה אסור להתפשר כשמקבלים רכב מהעבודה? מספר תשובות לשאלות חשובות

– האם יש הגבלת קילומטר?

לעתים מקום העבודה מגביל את מספר הקילומטרים המאושרים לעובד בשנה (לדוגמא, 30,000 ק"מ לשנה). במידה והעובד עובר על מספר הקילומטרים המוגדר, הוא יחוייב בהוצאות הליסינג והדלק בהתאם להסדר. אם הרכב המוצע לכם מוגבל בקילומטרים, עליכם לחשוב האם אתם יכולים להתפשר על זה. כמה אתם נוסעים בדרך כלל? באילו מרחקים? אם העבודה קרובה ואתם לא עושים הרבה נסיעות ארוכות, יכול להיות שבהחלט ניתן להתפשר על זה. מצד שני, הגבלת הקילומטרים עשויים להגביל אתכם גם בפן המחשבתי ולמנוע מכם לנסוע לטיולים בגלל הצורך "להתחשבן".

– מי יכול לנהוג ברכב?

עוד דבר שצריך לשים אליו לב הוא מי מכוסה בביטוח הרכב ורשאי לנהוג עליו – האם בני משפחתכם יכולים להשתמש ברכב, או שרק אתם מורשים לנהוג עליו? מה לגבי חברים או בני משפחה רחוקים? שימו לב כי לרוב נהגים מתחת לגיל 21 לא מכוסים בביטוח של רכב חברה, כך שאם ילדיכם (מתחת לגיל זה) מעוניין להשתמש ברכב עליכם לבטח אותם בנפרד. קראו היטב את ההסדר וחשבו לטווח הרחוק האם תנאים אלו יפריעו לכם.

– האם מותקנת מערכת בטיחות ברכב?

בדיוק לפני שנה (ינואר 2018) הפכו מערכות בטיחות בעלות מערכת התרעה לסטנדרט ברכבים , על-פי הוראות נוהל 03/13 – מערכות בטיחות לרכב – שפרסם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. הנוהל מציין מספר אמצעי בטיחות מרכזיים לרכב פרטי עד 3.5 טון, בהם כריות אוויר, מערכת בקרת סטייה מנתיב, מערכת ניטור מרחק מלפנים, מצלמות רוורס ועוד. כדי לעודד שימוש במערכות בטיחות לרכב, משרד התחבורה, בשיתוף רשות המיסים, החליטו לתת תמריצי מס לכלי רכב המאובזרים במערכות אלה. כמו כן, כדי להגביר את מודעות הציבור, תיקבע לכל דגם רכב "רמת אבזור בטיחותי" שתצוין על גבי רישיון הרכב. ככל שהרכב יהיה מאובזר יותר במערכות בטיחות, כך רמת האבזור הבטיחותי שלו תהיה גבוהה יותר.

אחת ממערכות הבטיחות הפופולאריות לרכב היא זו של מובילאיי – מערכת חכמה פרי פיתוח ישראלי, שמטרתה לסייע לנו בשמירה מפני תאונות דרכים וסכנות בכביש. מערכת מובילאיי משמשת כמעין "עין שלישית" פקוחה תמיד המתריעה מפני סכנות פוטנציאליות בכביש, כמו התקרבות מסוכנת לרכב מלפנינו, סטייה לא מכוונת מהנתיב, התפרצות אופניים והולכי רגל לכביש וכדומה.

מקבלים רכב מהעבודה? אל תתפשרו על התקנת המערכת ברכב שלכם, שכן היא הפכה לא מכבר לחלק בלתי נפרד מרכבים חדשים והוכחה כמסייעת בהצלת חיים.

– מה גובה ההשתתפות העצמית במקרה של פגיעה ברכב?

למרות שלא נעים לחשוב על זה, תאונות דרכים הן דבר שקורה באופן יומיומי על הכביש (כדי לצמצם אותן – ודאו מראש שמותקנת ברכב מערכת בטיחות). במקרה של – לא עלינו – תאונת דרכים ופגיעה ברכב, האם יהיה עליכם לשלם השתתפות עצמית? אם כן, מהו הסכום? כדאי לברר מה קורה במידה ונגרמת תאונה, האם מקוזז החוב משכר העבודה וכד'. לעתים תאונות דרכים ופגיעה ברכב הן סוג של תחום אפור – כתלות במי הגורם לתאונה והאם הייתה זו תאונה רשלנית (כמו נהיגה לאחר צריכת אלכוהול).

– מה לגבי תפעול שוטף של הרכב?

רכב זקוק לתחזוקה שוטפת לאורך השנה – דלק, שמן, מים, שטיפות, ביטוחים, תקלות כמו תקרים בגלגלים וכדומה. כדאי להבין מה ההסדר לגבי כל אלו. האם לחברה הסדר שטיפה עם תחנות רחיצה? כיצד מתבצע התשלום על הטסט? האם יש להביא את הרכב למוסך מסוים במידה ונדלקות נורות אזהרה וכיצד מתבצע התשלום? כל הדברים האלו משמעותיים ועשויים לעלות ביוקר, ולכן יש לברר מראש מהם התנאים מול המחלקה הרלוונטית בחברה שאתם עובדים בה.

ותתחדשו!

* התמונות להמחשה בלבד.