מהתעבות דפנות העורקים ועד התקף לב: כיצד לחץ דם משפיע על הבריאות?

לחץ דם גבוה שאינו מטופל עלול לפגוע במערכות הגוף השונות, ובמיוחד בלב, שמהווה גורם מרכזי במערכת הדם בגוף • בנוסף, יתר לחץ דם עלול לגרום גם לטרשת עורקים, שבץ, מחלת כליות ועוד • מה ניתן לעשות בכדי לשמור על לחץ דם תקין • תוסף תזונה שישמור על בריאות הלב
1,114 צפיות

לחץ דם גבוה גורם לעומס בכלי הדם ועלול לגרום למחלות ובעיות שונות. על ידי ניהול אורח חיים תקין, תזונה נכונה ומעקב אחר לחץ הדם תוכלו לשמור על עצמכם.

מהו לחץ דם גבוה, מה גורם לזה ואיך מגלים שאנחנו סובלים מזה?

באופן רגיל הדם בגוף זורם מן הלב אל האברים ולוחץ על דפנות כלי הדם, ומצב בו הלחץ גבוה מהרגיל נקרא לחץ דם גבוה. מצב זה נקרא גם הרוצח השקט, כיוון שהוא לא מספק סימנים מקדימים לבעיה. מלבד מקרים קיצוניים, בהם לחץ הדם גבוה במיוחד ועלול לגרום לכאב ראש, שינויים בראייה, כאבים בחזה וקוצר נשימה, אדם הסובל מלחץ דם גבוה לא יידע על כך אם לא ייבדק.

לחץ דם נמדד בעזרת מכשיר מדידה פשוט, שמספק ערך סיסטולי וערך דיאסטולי. כאשר הערכים שנמדדו גבוהים מ-140/90 הנבדק סובל מלחץ דם גבוה, וכדי לזהות לחץ דם גבוה מבעוד מועד – יש להקפיד על בדיקות לחץ דם תקופתיות. יש כאלו שבדיקת לחץ הדם אצל הרופא מלחיצה אותם ומשבשת את המדידה. לאנשים אלה כדאי לבצע בדיקת הולטר לחץ דם, שמבוססת על מכשיר שמונח על הזרוע במשך 24 שעות. המכשיר מופעל אחת ל-30 דקות ורושם את ערכי לחץ הדם שנמדדו במהלך היממה.

איך לחץ דם משפיע על מערכות הגוף השונות?

אם תשתמשו בצינור מים בלחץ גבוה יותר מיכולתו פעם אחת הוא כנראה יהיה בסדר, אבל אם תשתמשו בו באופן יומיומי הוא יפגע אט אט ולבסוף יקרוס. בדומה לכך, כלי הדם פועלים באופן רציף ויומיומי וכאשר מופעל עליהם לחץ גבוה הם עלולים שלא לעמוד בעומס.

לחץ דם גבוה שאינו מטופל עלול לפגוע במערכות הגוף השונות, ובמיוחד בלב, שמהווה גורם מרכזי במערכת הדם בגוף. הקשר בין לחץ דם גבוה לבין התקפי לב הדוק, ועל פי נתוני המרכז לבקרת מחלות בארה"ב כ-7 מכל 10 אנשים שלקו בהתקף לב אחד סבלו גם מלחץ דם גבוה.

בעקבות הלחץ הגבוה, הלב נאלץ להגביר את פעילותו כדי לשמור על מחזור דם תקין, אך כאשר הקצב גבוה מדי הלב עלול להיחלש ולהגיע לאי ספיקת לב. סכנה נוספת היא התעבות של דופן העורקים, האטה בזרימת הדם וכתוצאה מכך התקף לב. בנוסף, יתר לחץ דם עלול לגרום גם לטרשת עורקים, שבץ, מחלת כליות ועוד. כדי להימנע מבעיות מעין אלה חשוב מאוד להקפיד על מעקב רפואי ולשמור על אורח חיים תקין ובריא.

מה עוד אנחנו יכולים לעשות כדי לשמור על לחץ דם תקין?

צריכת תוספי תזונה תסייע לכם לשמור על הלב ומערכת הדם, אולם חשוב לשלב אותה באורח חיים נכון. כדי לשמור על לחץ דם תקין חשוב לשמור על תזונה דלת מלח, שכן המלח מכיל נתרן שמוכח כגורם ללחץ דם גבוה. צריכת המלח המומלצת לאדם בוגר היא עד שישה גרם מלח ביום, וכדאי להקפיד על כך.

בנוסף, חשוב להקפיד על פעילות גופנית סדירה ומאוזנת, כאשר שלושה אימונים בני שעה בכל שבוע ישפרו את בריאותכם וגם יסייעו לכם להפחית לחץ. להפחתת לחץ תפקיד חשוב בהפחתת לחץ הדם, שכן הגוף מגיב למצב רוחנו, וחיים שלווים ונטולי סטרס מיותר יסייעו לכם להרגיש טוב הרבה יותר ולשמור על לחץ דם תקין.