כולנו חוטאים: 3 הרגלים שמזיקים לבריאות הלב – והפתרונות

 רבים אינם מקפידים על פעילות גופנית וגם צורכים מזון שמזיק לבריאות. מהם ההרגלים הכי רעים ללב, ומהם הפתרונות שיבטיחו לנו בריאות איתנה
403 צפיות

 גם אתם הגעתם לגיל בו מתחילים לדאוג לבריאות, ואם לא עושים זאת – היא עצמה דואגת להזכיר את הצורך בהשקעה בה? אנשים רבים כבר הבינו שאורח חיים בריא הוא אינו מותרות, אלא הכרח כדי להמשיך ולהתקיים, ולהרגיש טוב.

קיימים מספר גורמי סיכון להתפתחות מחלות לב, כאשר רובם קשורים לאורח חיים לא בריא ומושפעים ישירות מתזונה לא נכונה וחוסר פעילות גופנית.

אירועים לבביים ומחלות לב נגרמים כאשר כלי הדם הכליליים נחסמים ונוצר מצב של איסכמיה – הפסקה באספקת הדם לשריר הלב. הגורם העיקרי להיצרות העורקים הכליליים, הוא הצטברות הדרגתית של פלאק טרשתי שגורם עם השנים לירידה בזרימת הדם ובסופו של דבר עלול לגרום לחסימה.

 מה אנחנו עושים שמזיק ללב שלנו?

1. לא זזים מהספה:

 העובדה שפעילות גופנית משפרת את הכושר הגופני ואת איכות החיים – ידועה לכל. אבל  פעילות זו לא רק תורמת למראה ולהרגשה הטובה, אלא גם עשויה להציל את חייכם.

 בחולי לב, חשיבות מוגברת ביותר לפעילות גופנית. פעילות גופנית מורידה רמת LDL (הכולסטרול הרע), מעלה רמת HDL (הכולסטרול הטוב) ועוזרת לרדת במשקל. בנוסף לכך, פעילות גופנית עוזרת לאיזון סכרת, לאיזון יתר לחץ דם, מקטינה לחצים נפשיים.

 החדשות הטובות: גם פעילות גופנית קלה ושגרתית, מקטינה תמותה (במידה קלה מעבר לזו של פעילות גופנית בינונית), והיא חשובה ומועילה בכל גיל, גם במבוגרים מעל גיל 70 ואף מעל גיל 80.

 ההמלצה לחולי לב ולבריאים כאחד, היא לבצע פעילות סדירה רוב ימות השבוע, הפעילות יכולה להיות מתונה כגון הליכה, שחייה, גינון ועוד.

2. הטבח מאוהב: צורכים הרבה מלח:

 צריכת מלח מגדילה את הסיכון ליתר לחץ דם, על כל ההשלכות הנובעות מכך. יתר לחץ דם סיסטולי מעל 115 מ"מ כספית, אחראי לכמעט מחצית ממקרי מחלות הלב האיסכמיות.

כ- 77% מהמלח בתזונה שלנו כיום, מקורו במלח שבא מהמזון הקנוי והמתועש. בשניצלים המוכנים, ב"מנות החמות", בדגני הבוקר, בחטיפים, בסלטים המוכנים וכו'. לא ניתן להפחית משמעותית את צריכת המלח אם לא נדע לבחור נכון את המזונות שאנו קונים בסופר, לכן חשוב לקרוא את תוויות המזון ולבחור מזונות עם תכולת מלח סבירה.

רוב ארגוני הבריאות ממליצים להגביל את צריכת המלח היומית לעד 6 גרם מלח ליום, שהם שווים ל-2400 מיליגרם נתרן ליום.

3. צורכים מזונות עתירי כולסטרול

 לכולסטרול חשיבות רבה בהתפתחות הרובד הטרשתי, שכן הוא אחד המרכיבים החשובים בתהליך, וקצב הצטברות הרובד הטרשתי תלוי גם ברמת הכולסטרול בדם. אי לכך, אנשים עם רמת כולסטרול גבוהה נמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות טרשת עורקים ומחלות לב.

כדי להימנע מרמות כולסטרול גבוהות, כדאי לצמצמם עד כמה שניתן את צריכת המזונות שמתאפיינים ברמות שומן גבוהות, שמקורו מן החי -גבינות שמנות, סטייקים עסיסיים ועוד. גם שומן צמחי מוקשה – שומן טראנס, מגביר את רמות הכולסטרול הרע, ולכן מומלץ להימנע ממרגרינה, וממוצרים תעשייתיים העושים בה שימוש, כמו עוגות, עוגיות, חטיפים וקרקרים. ניתן לראות על תווית הרכיבים שמאחור – "שומן צמחי מוקשה".

הפתרון: כושר גופני, תזונה ים תיכונית ושתיית יין אדום

כולנו מעוניינים בחיים בריאים וארוכים, ולכן כדאי לנו לשמור על הלב שלנו מכל משמר. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת, היא לעבור לתזונה ים תיכונית מאוזנת – המבוססת על ירקות, פירות, דגנים מלאים, אגוזים ודגים, להקפיד על כושר גופני וגם לשתות יין אדום, שיתרונותיו הבריאותיים כבר דוברו רבות – צריכה של כמות מתונה של יין אדום נחשבת כמועילה ללב.

יין אדום מכיל חומרים נוגדי חמצון, ובנוסף הוא מעלה את רמת ה HDL (הכולסטרול הטוב) בדם, ומסייע במניעת קרישת הדם. כל אלה יכולים להועיל במניעת התפתחות טרשת עורקים.

מחקרים רפואיים תצפיתיים הראו כי יין אדום, קשור גם בירידה בסיכון לאוטם שריר הלב (התקף לב).