מהם המזונות והמשקאות עם הריכוז הגבוה ביותר של נוגדי חמצון?

רבות דובר על יתרונותיהם הבריאותיים של נוגדי החמצון, המעכבים תהליכי הזדקנות, ומסייעים במניעת מחלות לב, סוכרת ואפילו סרטן • אילו מזונות מכילים אותם באופן טבעי בריכוז הגבוה ביותר?
599 צפיות

צמד המילים "נוגדי חמצון", או בשמם הלועזי אנטי- אוקסידנטים, הם המושג החם בשנים האחרונות בתחום התזונה והבריאות ולא בכדי. תזונה עתירת נוגדי חמצון חשובה לשמירת הבריאות ומניעת בעיות רפואיות רבות, שכן, מדובר בחומרים אורגניים המנטרלים את נזקי הרדיקלים החופשיים בגוף.

מדוע נוגדי חמצון כל כך חשובים בשמירה על הגוף?

באופן פשטני, הרדיקלים החופשיים הם אטומים או מולקולות עם אלקטרון אחד במעטפת החיצונית, לכן הם יוצרים תגובת שרשרת כימית שהורסת את התאים בגופינו. הרדיקליים החופשיים נוצרים מהחמצן שאנחנו נושמים, קרינת שמש, זיהום אוויר, צריכה עודפת של תרופות, דלקות כרוניות, חומרי ריסוס והדברה, אכילת מזון מעובד ואפילו פעילות גופנית מוגזמת. נוגדי החמצון כדוגמת פוליפנולים, מנטרלים את הרדיקלים החופשיים ומסייעים בהגנה מפני מחלות שונות, לרבות מחלות לב, מעודדים את פעילות מערכת החיסון, מעכבים תהליכי הזדקנות ושומרים על מראה צעיר ובריא. נשאלת השאלה באיזה מאכל או משקה נמצא הריכוז הגבוה ביותר של נוגדי החמצון שתוכלו לשלב בתפריט היומי שלכם.

היכן תמצאו את נוגדי החמצון בכמות הגבוהה ביותר?

כדי לצרוך את נוגדי החמצון, כדאי להכיר את המקורות שמכילים את הריכוז הגבוה ביותר שלהם ולשלב אותם בתזונה היומית שלכם. פירות וירקות? שוקולד? יין אדום? היכן נמצא הריכוז הגבוה ביותר של נוגדי חמצון?

 1. פירות וירקות אדומים

פירות וירקות אדומים מכילים נוגדי חמצון חזקים מסוג פוליפנולים המיוצרים רק על ידי צמחים. הפוליפנולים משפרים את זרימת הדם בגוף, את גמישות העורקים ואת כלי הדם, ולכן חשובים כל כך ללב. במזונות מקבוצת הצבע האדום קיימים נוגדי חמצון מסוגים שונים: ויטמין C (פלפל אדום, תותים), ליקופן (עגבניות ואבטיח), תרכובות פוליפנוליות (ענבים, דובדבנים) ועוד. בין הפירות והירקות האדומים תוכלו לצרוך: ענבים אדומים, סלק, פלפל אדום, צנון, תפוח אדום, תות שדה, דובדבנים, חמוציות, רימונים ועוד.

 2. תה ירוק

מקור התה ירוק במזרח והוא ידוע ביתרונותיו הבריאותיים. מחקרים גילו שהתה הירוק עשיר בנוגדי החמצון מסוג פוליפנולים, ביניהם  גם (   EGCG – epigallocathecin galate ). הפוליפנולים, כאמור, שומרים על כלי הדם, וגם מגנים מפני נזקי חמצון, מפחיתים דלקות ונחשבים לבעלי פעילות אנטיביוטית ואנטי ויראלית. EGCG  בפרט, הוא נוגד חמצון עצמתי אם אתם אוהבים שתייה חמה בבוקר, אבל פחות בקטע של קפה, תה ירוק הוא משקה הבוקר האידאלי עבורכם.

3. שוקולד מריר

מקורו של השוקולד המריר הוא הקקאו. צמח הקקאו עשיר בנוגדי חמצון הנקראים פלבנואידים. חשוב לזכור שככל שיש פחות שומן, כך יש יותר נוגדי חמצון ולכן ככל שהשוקולד מכיל יותר קקאו מוצק לא שומני, כך תהיה בו כמות גדולה יותר של נוגדי חמצון. בחרו את השוקולד המריר בתבונה.

4. קפה

אם אתם מכורים לקפה ואי אפשר לדבר אתכם בבוקר עד שלא סיימתם את כוס הקפה הראשונה שלכם, תשמחו לשמוע שהקפה הוא מקור מצוין לנוגדי חמצון. הקפה מכיל כמות נוגדי חמצון העולה פי 4 על זו של תה ירוק. הכמות משתנה מכוס קפה אחת לשנייה כתלות בסוג פולי הקפה, תהליך הקלייה, שיטת בישול הקפה וכמות הקפה בה השתמשו. פרט מידע משמח נוסף הוא שהוספת חלב אינה פוגעת בנוגדי החמצון בו

5. במקום הראשון: יין אדום

כאמור, פירות וירקות אדומים מכילים נוגדי חמצון רבים, ובפרט, הענבים אדומים מכילים הכי הרבה פוליפנולים ורסרבטרול, אשר נמצאים בעיקר בזרעי וקליפת הענב. בייצור יין אדום סוחטים את הקליפה וגם מרסקים את הענבים, ולכן היין הוא למעשה מיצוי של כל הטוב הזה מהענבים. ביין אדום יש מאה סוגים שונים של פוליפנולים, שעובדים יחד בסינרגיזם, ויחד יש להם פעילות טובה על בריאות הלב. ביניהם הרסרבטרול, חומר פעיל, שלפני כעשור נמצא כי הוא מפעיל קבוצה של גנים הנקראים סירטואין ומעורבים במחלות הקשורות בהתבגרות וזיקנה כמו מחלות לב, סוכרת ואלצהיימר.

6. יין אדום

יין אדום הוא ללא ספק המשקה האלכוהולי המיטיב ביותר ללב ולכלי הדם, בזכות הפוליפנולים והרסרבטרול, אשר מסייעים בהפחתה בקרישי הדם, הרפיה של תאי השריר, ושיפור זרימת הדם. אם כך, אחת הדרכים לשיפור בריאות הלב היא צריכת יין אדום באופן יומיומי בכמות מתונה, אך יש לזכור כי היין מכיל גם אלכוהול וסוכר. יין אדום רווי בסוכר ובעל ערך קלורי גבוה, ועל כן צריכתו אינה מומלצת לכל אחד באופן גורף, למשל, חולי סוכרת – מוטב שיימנעו משתיית יין.