מחלות לב? 6 מושגים שאתם חייבים להכיר

רבים מאיתנו, ובמיוחד החל מגיל 50, מגיעים לבדיקה שגרתית אצל הרופא, ומגלים שאנו נוטים למחלת לב – כולסטרול גבוה, לחץ דם ואפילו טרשת עורקים. כמה מושגים שחייבים להכיר – והפתרונות שיעשו טוב לבריאות
362 צפיות

מחלות לב הן גורם התמותה הראשי בעולם המערבי, והסיכוי ללקות בהן עולה יחד עם הגיל. הגורמים למחלות לב יכולים להיות היווצרות של קרישי דם, טרשת עורקים, רמת כולסטרול גבוהה או לחץ דם גבוה – אבל מה כל המילים האלו אומרות?

אם אתם נמצאים בקבוצת סיכון, חשוב להכיר את ששת המושגים הבאים:

1. קריש דם:

קריש דם הינו אחד מהסיבות השכיחות להתקף לב, שכן הוא עובר דרך המערכת העורקית ולבסוף חוסם עורק כלילי (עורק המספק דם לשריר הלב). החסימה גורמת להפסקת אספקת הדם ללב, המובילה להתקף לב ולסכנת חיים מיידית. קרישי דם יכולים להיווצר מטרשת עורקים, הפרעות בקצב הלב או ממקור ורידי. היווצרות של קריש דם היא פתאומית ודורשת טיפול חירום וצנתור לב.

2. טרשת עורקים:

טרשת העורקים נגרמת כתוצאה מתהליך הדרגתי של הצטברות שכבת שומן וכולסטרול על דפנות העורקים, אשר גורם לחסימת העורקים הכליליים ובכך לפגיעה באספקת הדם. חסימה של העורקים, גם אם היא חלקית, עלולה ליצור קרישי דם שיסתמו את המעבר באופן מלא ויגרמו להתקף לב. ניתן להאט את התפתחות טרשת העורקים ואף למנוע אותה באמצעות שמירה על תזונה נכונה, הימנעות מעישון, התמדה בפעילות גופנית, נטילת תרופות וכו'.

3. כולסטרול:

כולסטרול הינו סוג של שומן הנמצא בכל תא בגופינו. חלקו מיוצר בכבד, וחלקו מגיע מהמזון שאנו אוכלים, כמו מוצרי חלב או בשר. לכולסטרול תפקידים רבים, כמו יצירת הורמונים שונים, בניית תאים, העברת חומרים ויצירת ויטמנים חיוניים לגוף, אך כאשר רמת הכולסטרול בגופינו עולה מעל הרצוי, עלולה להתפתח טרשת עורקים שעשויה לסכן את חיינו ולגרום להתקף לב או לשבץ מוחי. כדי להחזיר את רמת הכולסטרול לנורמה, חשוב לשנות את התזונה, להתחיל לבצע אימונים גופניים או ליטול תרופות מתאימות, המורידות את רמת הכולסטרול בדם.

4. סטטינים:

מחקרים הראו שאחד הגורמים לטרשת עורקים הינו הימצאות של ערכי כולסטרול גבוהים בדם. אחת הדרכים להימנע מהצטברות זו – שעלולה להיגרם מגנטיקה, גיל, או תזונה לקויה – היא טיפול תרופתי ממשפחת הסטטינים. תרופה זו מורידה את רמות הכולסטרול בדם על ידי עיכוב פעולתו של אנזים בשם HMG-CoA רדוקטז, האנזים האחראי על קצב ייצור הכולסטרול בדם, וכך עוזרת למנוע מחלות לבביות.

5. לחץ דם ססיסטולי:

בכל פעימת לב נוצר לחץ על העורקים, והדם נדחף דרכם לכל חלקי גופינו. הלחץ שמופעל על העורקים נקרא "לחץ דם סיסטולי". בעיה נוצרת כאשר לחץ הדם מגיע לערכים גבוהים (מעל 120 מ"מ כספית). כשלחץ הדם גבוה, עולה הסיכון ללקות במחלות לב, טרשת עורקים או שבץ.

6. חסמי בטא:

אלו תרופות המסייעות להוריד את לחץ הדם, וכך להפחית את העומס על הלב. חסמי בטא חוסמים את פעילותו של הורמון האדרנלין, עוזרים להאט את קצב הלב ומכאן מורידים את לחץ הדם. בנוסף, תרופות אלו מסייעות להרחבת כלי הדם ולזרימה טובה יותר של הדם בגוף.

מהן הדרכים הטובות ביותר למנוע מחלות לב?

– פעילות גופנית:
מחקרים רבים בדקו את הקשר בין בריאות הלב לבין פעילות גופנית, ומצאו כי ביצוע פעילות גופנית באופן קבוע מסייע במניעת מחלות לב. כדאי לבצע פעילות אירובית בין שלוש לארבע פעמים בשבוע, וכן לשלב אימוני כוח מותאמים.

– תזונה נכונה:
תפריט שעשיר בשומנים רווים, בכולסטרול ובמלח עשוי לעודד התפתחות של מחלות לב. כדי למנוע התפתחות של מחלות אלו חשוב לשנות את התפריט ולהעשירו בפירות וירקות, דגנים מלאים, אגוזים ואומגה 3.

– הימנעות מעישון:

אחד מגורמי הסיכון של מחלות לב הוא עישון סיגריות. עישון מגביר את תהליך טרשת העורקים, גורם לקרישיות יתר וללחץ דם גבוה, ועשוי לבסוף לגרום להתקפי לב ואי ספיקת לב. החדשות הטובות הן שגמילה מעישון – גם אחרי שנים – מפחיתה את הסיכוי לחלות.

– שתיית יין אדום:

יין אדום ידוע כבר שנים בסגולות הבריאותיות שלו, ובעיקר בהשפעתו על בריאות הלב וכלי הדם. היין האדום מכיל חומר נוגד חמצון בשם פוליפונלים, המצוי בקליפות ענבים, והוא מסייע להפחתה בקרישי דם, הרפיה של תאי השריר ושיפור זרימת הדם. בנוסף, יין אדום עשוי להקטין את הסיכוי לחלות בסרטן מסוגים מסוימים ולסבול מהשמנה בטנית ומהפרעות נוירולוגיות