7 דרכים להפחית את הסיכון למחלת לב ושבץ

מחלות לב הן גורם התמותה הראשי בעולם המערבי, והסיכוי ללקות בהן עולה עם הגיל. איך לאכול, לישון ולהתנהג כדי לשמור על הלב שלכם * שלל עצות מועילות
173 צפיות

מחלות לב הן גורם התמותה הראשי בעולם המערבי, והסיכוי ללקות בהן עולה יחד עם הגיל. הגורמים למחלות לב יכולים להיות היווצרות של קרישי דם, טרשת עורקים, רמת כולסטרול גבוהה או לחץ דם גבוה.

נכון שבזכות הטכנולוגיה והרפואה המתקדמת, התמותה ממחלות אלו פוחתת, אבל האם היינו רוצים לדחות את הקץ באמצעות ניתוח מעקפים? האם נרצה ליטול עשרות תרופות ביום כדי להציל את הלב? או לעבור צנתור על בסיס חודשי?

כמובן שלא! עדיפה בהרבה היא ההימנעות ממחלות לב וכלי דם לחלוטין. על מנת להמיר סיכון גבוה למחלות לב, לכדי סיכון נמוך, יש לנו לא מעט עבודה לעשות, אבל אנחנו כאן כדי לומר שזה אפשרי!

באמצעות כמה שינויים קטנים בשגרה היומית שלכם, תוכלו לשמור על הלב שלכם, ואולי אפילו להימנע
בהמשך מתרופות וניתוחים מטילי אימה:

1. אכלו קוביית שוקולד מריר, מספר פעמים בשבוע

 תאמינו או לא, מספר מחקרים מצאו כי שוקולד מריר עשוי להיות טוב עבור הלב שלכם! ככל הנראה, היתרונות התזונתיים שבשוקולד, נובעים מכימיקלים בשם פלבנואידים (המצויים למשל גם בפירות אדומים כהים וביין אדום), המסייעים לגמישות העורקים. תכונות אחרות של הממתק האהוב הזה, מונעות מהעורקים להסתייד, וגם מורידות את הכולסטרול "הרע" – LDL,  וגם מונעות חמצון. שוקולד מריר עשיר גם במגנזיום ובסיבים. אבל שימו לב – שוקולד חלב עשיר בשומן רווי, ולכן נוטה דווקא להעלות את רמות הכולסטרול בדם – לכן ממנו מומלץ דווקא להתרחק

2. הלילה – לכו לישון שעה מוקדם יותר

מחקר של אוניברסיטת הרווארד, בו השתתפו 70 אלף נשים, מצא כי אלו שישנו בלילה פחות משבע שעות, היו בסיכון מעט גבוה יותר ללקות בהתקף לב. החוקרים הצביעו על חוסר השינה כמגביר הורמוני סטרס, מגביר לחץ דם, ומשפיע לרעה על רמות הסוכר בדם.

עם זאת, באותו המחקר מצאו גם כי לא מומלץ לישון יותר מתשע שעות. הנשים שהשתתפו במחקר וישנו תשע שעות או יותר, נמצאו בסיכון מעט מוגבר ללקות במחלות לב. גם לשינה ממושכת מדי, מסתבר, יש השפעות שליליות.

3. לפחות פעם בשבוע – אכלו דג

על הגריל, מבושל, אפוי או צלוי – לא משנה באיזה אופן הכנה, פשוט אכלו דג פעם בשבוע.

במחקר שפורסם ב- Journal of the American Medical Association, ב-2002, נמצא כי נשים שאכלו דג לפחות פעם בשבוע, נהנו מסיכון מופחת בשליש ללקות בהתקף לא או למות ממחלת לב – מאשר הנשים שאכלו דג רק פעם בחודש. מחקרים אחרים הראו תוצאות דומות בקרב גברים.

מחקר גדול נוסף, מצא שצריכה שבועית של דגים, הפחיתה את הסיכון לפרפור פרוזדורי – שמהווה גורם עיקרי למוות פתאומי.

4. שתו לפחות שתי כוסות תה ביום


תה שחור או ירוק, לא נראה שזה משנה. בשורה התחתונה – מחקר הולנדי מצא שבמשך  שש שנים, רק 2.4% אחוזים מתוך 5,000 תושבים בריאים בעיר רוטרדם, ששתו שתי כוסות תה או יותר כל יום, לקו בהתקף לב. זאת בהשוואה ל-4.1% אחוזים בקרב אלו שלא שתו תה בכלל.

מחקר מקיף נוסף, שכלל בתוכו 17 מחקרים בקרב שותי תה, מצא ששלוש כוסות תה ביום יכולות להפחית את הסיכוי להתקף לב ב-11% אחוזים.

5. הוסיפו חופן אגוזים לסלט או לתבשיל כל יום

40 גרם של אגוזים, ששקולים למעשה לחופן נדיב, עשויים להפחית את הסיכון למחלות קרדיולוגיות. ולא רק שהם בריאים, הם גם נגישים מאוד בכל מכולת בישראל, טעימים ומוסיפים מרקם ועניין לכל מאכל.

נסו לפזר אותם על סלט עלים עם פרי חתוך, הוסיפו שקדים ואגוזים לתבשילי אורז, פזרו אותם על הדייסה בבוקר או אפילו שלבו בקינוחים.

6. עשו סקס הלילה

מי אמר שלשמור על הלב זה לא כיף? לא רק שסקס נחשב לסוג של פעילות גופנית, שכמובן, מיטיבה עם הלב, חוקרים מאוניברסיטת Bristol מצאו כי גברים שקיימו יחסי מין לפחות פעמיים בשבוע, נמצאו בסיכון נמוך יותר ללקות בשבץ, במחלות לב וכלי דם, מאשר גברים שעשו זאת בתדירות נמוכה יותר. ככל הנראה, יתרונות אלו רלוונטיים גם לגבי נשים.

7. אל תתאפקו! לכו לשירותים ברגע שאתם צריכים

חוקרים באוניברסיטת טאיוון, מצאו כי שלפוחית מלאה גורמת ללב שלכם להאיץ את דפיקותיו, ואף

מוסיף לחץ על העורקים הכליליים, וגורם להם להתכווץ, מה שעלול להוביל להתקף לב אצל אנשים הנמצאים בקבוצת הסיכון.