טובים השניים: 4 שילובי מאכלים שיעשו לכם טוב לבריאות

269 צפיות

היום זה כבר ידוע, שזה לא מספיק לאכול מזונות עשירים בוויטמינים ומינרלים, אלא צריך גם לדעת כיצד לצרוך אותם. אם ברצונכם לשפר ולשדרג את איכות המזון, ולשפר את הבריאות, שילובי מזונות מנצחים הם בדיוק הדרך הנכונה בשבילכם. צירופים שונים בין המזונות יעצימו את ספיגת המזון, יגבירו את היתרונות התזונתיים וישלימו את החסרים.

1. שילוב בין דגנים מלאים וקטניות:

מוותרים על בשר ודגים? חשוב לדעת שחלבון מן החי נחשב לבעל ערך ביולוגי גבוה יותר מחלבון מן הצומח, עקב הרכב חומצות האמינו שבו. אך אל דאגה, שילוב נכון בין דגנים מלאים לקטניות יאפשרו הרכב דומה וערך ביולוגי גבוה גם לצמחונים והטבעונים שבינינו.

הצעת הגשה: הדרך הכי פופולרית – פיתה (אבל מחיטה מלאה) עם חומוס! נסו גם פסטה מחיטה מלאה, מוקפצת עם אפונה ירוקה או אורז מלא עם עדשים (מג'דרה), שיעשה עבודה מצוינת.

2. ירקות כתומים, לצד שומן טוב

גזר, בטטה, דלעת ושאר ירקות ופירות כתומים, צהובים ואדומים, מכילים קרוטנואידים, שהם פיטוכימילקים (חומרי הצבע) המשמשים כנוגדי חמצון וכך תורמים לשמירה על תפקוד הגוף ולהפחתה לסיכון למחלות שונות. שיפור ספיגתם תהיה בשילוב אותם שומנים בריאים ובלתי רווים.

הצעת הגשה: פירה בטטות עם אגוזי פקאן לקישוט, נסו גם סלט מגזר מגורר, ותבלו בשמן זית ואגוזי מלך. אופציה נוספת – הכינו סלט בסגנון מקסיקני, של פלפלים בכמה צבעים, יחד עם אבוקדו, או פשוט סלט ירקות ישראלי בתוספת טחינה.

3. פירות עם אגוזים:

כל הפירות הינם פחמימות פשוטות, כלומר סוכרים שספיגתם לדם מהירה וכך גם העלייה ברמות הסוכר בדם. שומנים בריאים תורמים לספיגה איטית יותר של הפחמימות (סוכרים), וכך לעליית סוכר מתונה בדם. על כן, העדיפו לשלב פחמימות פשוטות בכלל, ופירות בפרט עם שומנים.

הצעת הגשה: פזרו אגוזים על סלט הפירות, או לשילוב טעים ומזין: נסו פרוסת לחם מלא עם ממרח טחינה גולמית וסילאן. גם כמה תמרי מג'הול עם חון אגוזי מלך יהוו מעדן בריא.

4. בשר אדום עם יין אדום:

כבר לא צריך להימנע מבשר אדום: חוקרים מצאו כי שתיית כוס יין אדום יחד עם ארוחה בשרית מורידה את רמות הכולסטרול "הרע" בדם ובכך גם מפחיתה את הסיכון ללקות בהתקפי לב.

לדברי החוקרים, היין מונע הגעת מרכיבים המעלים את רמת הכולסטרול "הרע" שמשתחררים לזרם הדם, לאחר אכילת הבשר. היות שהקשר בין כולסטרול "רע" לבין התקפי לב הוא ידוע, ההשפעה של השילוב בין יין אדום לבשר, מסבירים החוקרים, יעילה מאוד למניעת התקפי לב.

בנוסף, לכך היין ידוע בתכולה הגבוהה של האנטינאוקסידנטים הקרויים פלבנואידים , שמעלים את רמת הכולסטרול הטוב בדם.

אבל מה אם אנחנו לא יכולים לשתות יין, בגלל תכולת הסוכר והאלכוהול שבו?

לא כולנו רוצים או יכולים לשתות יין יום יום, ולא לכולם הדבר מומלץ, מאחר והמוצר מכיל גם רמות גבוהות של אלכוהול וסוכר, מה שעשוי להיות בעייתי עבור אנשים שסובלים מסוכרת וממחלות שונות.