5 החלטות בריאות לשנה החדשה

130 צפיות

שנה חדשה – דף חדש. הזדמנות מצוינת להשליך כמה הרגלים רעים ולקבל החלטות שיהפכו אותנו לבריאים ומאושרים יותר


פתיחת שנה היא הזדמנות נפלאה לפתוח דף חדש ולקבל החלטות שיעשו לנו טוב לגוף ולנפש. זהו זמן מצוין לזנוח הרגלים רעים, שמזיקים לנו והופכים את החיים לפחות בריאים ונעימים, ולמעשה מורידים את איכותם.

הנה 5 החלטות שאם נחליט ליישמן, השנה הזו תהיה בריאה הרבה יותר:

1. השנה תתחילו לעשות פעילות גופנית:

זה שהספורט מועיל לבריאות – כבר מזמן לא סוד. ועל אחת כמה וכמה, אם אנחנו נוטים למחלות מסוימות.
בחולי לב, למשל, חשיבות מוגברת ביותר לפעילות גופנית. פעילות גופנית מורידה רמת LDL (הכולסטרול הרע), מעלה רמת HDL (הכולסטרול הטוב) ועוזרת לרדת במשקל. בנוסף לכך, פעילות גופנית עוזרת לאיזון סכרת, לאיזון יתר לחץ דם, מקטינה לחצים נפשיים.
החדשות הטובות: גם פעילות גופנית קלה ושגרתית, מקטינה תמותה (במידה קלה מעבר לזו של פעילות גופנית בינונית), והיא חשובה ומועילה בכל גיל, גם במבוגרים מעל גיל 70 ואף מעל גיל 80.
ההמלצה לחולי לב ולבריאים כאחד, היא לבצע פעילות סדירה רוב ימות השבוע, הפעילות יכולה להיות מתונה כגון הליכה, שחייה, גינון ועוד.
הבטיחו לעצמכם שהשנה הזאת תקומו מהספה, תבחרו פעילות שאתם נהנים ממנה, תחליטו על שלושה ימים קבועים (וגם השעות המדויקות) בהם זה יקרה – ופשוט תעשו זאת!

2. השנה תנטרלו את הגורמים שמעוררים בכם מתח:

לכל אחד מאתנו יש בחיים נוכחות של גורמים שעושים לנו פחות טוב, וגוזלים מאתנו אנרגיה חשובה, במקום להעניק כזו. אם מדובר בחברים שהקשר עימם כבר מזמן לא נעים לנו, ורק מתוך הרגל אנו ממשיכים לנהל אותו, אם מדובר על עבודה או התחייבות אחרת, שבמקום לתת את התחושה שאנחנו צומחים בהן, הן רק מעוררות בנו מתחים – בדקו עם עצמכם מהם הגורמים האלו בחייכם, והחליטו לנטרל אותם.


מתח נפשי מזיק לבריאות – וזה מוכח מדעית.

מחקרים מראים כי מתח חריף מעורר הפחתה של זרימת דם ללב ומגביר את הסבירות של קרישי דם. כל אלה יכולים לגרום להתפתחות של מחלות לב וכלי דם.

אם הלחץ עצמו הוא גורם סיכון למחלות לב, זה קורה כי לחץ כרוני חושף את הגוף לרמות לא תקינות של הורמוני לחץ, כמו אדרנלין וקורטיזול. מחקרים הציגו את הקשר בין לחץ לשינויים בהיווצרות קרישי הדם, מה שמגביר את הסיכון להתקף לב.
במקרים בהם אובחן קריש דם וטרשת עורקים בעבר, לחץ אף מחריף את המצב ועלול לעורר כאבים בחזה שנגרמו על ידי הפחתה בזרימת הדם. למצב זה המתקיים תקופה ממושכת, יש השפעות אשר עשויות לגרום לנזקים משמעותיים לרקמות כלי הדם. זה הופך את כלי הדם לרגישים יותר לטרשת עורקים.

השנה הזו, תנקו את הגורמים שיוצרים מתחים בחייכם.


3. השנה תפחיתו את המאכלים המזיקים – ותעברו לתזונה נכונה

לתזונה שלנו תפקיד משמעותי במניעה ובטיפול במחלות, ובפרט במחלות לב וכלי דם. כולנו יודעים שמזונות כמו בשר שמן, גבינות שמנות ועוד – עתירים בשומן רווי ויגרמו לנו נזק, במיוחד אם יש לנו את הנטייה לכולסטרול גבוה ולטריגליצרידים בדם, אבל ישנם גם מזונות המסייעים בהורדת רמות הכולסטרול.

קחו החלטה, שהשנה תצרכו פחות מהמזונות המזיקים, ותאכלו יותר מהמאכלים שעושים טוב על הלב:

קטניות ודגנים מלאים, אגוזים ושקדים (ובמיוחד אגוזי מלך) ירקות ופירות בקליפתם, שמן זית, ובמיוחד פירות אדומים כהים כמו ענבים אדומים, רימונים ופירות יער – אלו מכילים נוגדי חמצון חזקים, בעלי תכולה גבוהה של פוליפנולים שמקורם בעיקר בקליפות וזרעי הענבים. לאלו תכונות אנטי-קַרְצנוֹגֶניות (מונעות היווצרות סרטן) ותכונות המגנות על מערכת העצבים (neuroprotective).
ניתן גם לצרוך תוסף ענבים, העשיר בפיסאיד רסברטרול ובפוליפנולים (חומרים נוגדי חימצון), ולשפר את בריאות הלב ותסייע במניעת סתימת עורקים.


4. השנה תקפידו על שינה טובה

הקשר ההדוק בין שינה טובה לבין בריאות, ידוע כבר מזמן. מחקרים מצאו כי אם ישנים פחות משש שעות בכל לילה, מדובר בנזק בריאותי חמור. לדברי החוקרים, חוסר השינה גורם לשינוי מבני בגנים וגורם להרס תהליכי שיקום והתחדשות של הגוף. אבל הממצא הכי משמעותי' הוא כי הנזק מתחיל להתרחש כבר לאחר שבוע של שינה לא מספיקה.

קחו החלטה לשנה החדשה – להקפיד על שעת שינה קבועה (ומוקדמת כמובן), ועשו הכל כדי שזו תממש. אם מדובר על אמבטיה מרגיעה, קריאת ספר, או כל מה שמסייע לכם להירדם בזמן.


5. בילוי מהנה – שגם מועיל לבריאות

מי אמר שכדי לחגוג או ליהנות – אנחנו חייבים גם "לחטוא" בפעילויות שמזיקות לבריאות? גם טיול בפארק או בטיילת לעת ערב, מפגש חברתי נעים, או צפייה בסרט קולנוע יכולים להיות מהנים וטובים.

החלטה לשנה החדשה: לעשות כל יום לפחות דבר אחד מהנה, שאינו מזיק לבריאות בשום אופן, ואם אפשר, שגם ישפר אותה.

אחד הדברים הכי מהנים, שגם מועיל לבריאות – הוא שתיית יין אדום.
מחקרים מצביעים על כך שיין אדום הוא המשקה האלכוהולי המועיל ביותר לבריאות הלב. מחקרים אלה ייחסו את ההשפעה המיטיבה על בריאות הלב לחומרים נוגדי החמצון המצויים בקליפות וגרעיני הענבים.

אבל לא כולנו רוצים או יכולים לשתות יין יום יום, ולא לכולם הדבר מומלץ, מאחר והמוצר מכיל גם רמות גבוהות של אלכוהול וסוכר, מה שעשוי להיות בעייתי עבור אנשים שסובלים מסוכרת.

וכאן נכנס VINIA, פיתוח כחול-לבן, שכבר החל לעורר הדים ברחבי העולם. הסופר-פוד המתקדם בעולם, שפותח במעבדות בישראל, הוא למעשה אבקת תאי ענבים בטוחה לשימוש ואינה מכילה סוכר, קלוריות או אלכוהול הקיימים בשתיית יין אדום. המוצר עשיר בכל הטוב שביין האדום – פיסאיד רסברטרול ופוליפנולים, ולמעשה מהווה תחליף בטוח ובריא – לשתיית יין אדום.

רוצים לפתוח שנה בריאה יותר? כל הפרטים על תוסך התזונה המהפכני – כאן