שינוי אמיתי אפשר לעשות רק מלמטה, דרך החינוך ולאו דווקא בחינוך הפורמלי – המסלול לחינוך בלתי פורמלי, לימוד וחינוך מחוץ לקופסה

958 צפיות

אבג'ה וונדם, בוגר המסלול לחינוך בלתי פורמלי במכללה האקדמית בית ברל, רכז מועדוני נוער בעיריית יהוד מונסון ופעיל קהילתי באור יהודה, מספר את סיפורו. איך בתור ילד שלמד והתחנך דרך החינוך הפורמלי, נתקל בבעיות כילד ככל שאר הילדים וכעולה מאתיופיה.

שנת 2000 , כאשר היה בן 10, עלה אבג'ה לארץ מאתיופיה עם אמו שהייתה בהריון ושלושת אחיו הקטנים. מהרגע שהגיע לארץ ועד היום הוא מתגורר באור יהודה, עיר ששימשה לו כבית, שם בילה את ילדותו ואת שנות נעוריו. אבג'ה ומשפחתו הגיעו לאור יהודה במתכונת מצומצמת, הם ועוד כמה משפחות בודדות מהקהילה האתיופית. כמו כל אדם שעולה לארץ זרה, קשיי הקליטה והשפה היו מכשול גדול עבורו ועבור הוריו. ההתמודדות שלו בכיתה מול מורות שלא יודעות איך להכיל את השונות של ילדים יוצאי אתיופיה ומול קהילה שלא הייתה מוכנה עדיין לשינוי שהתחולל בה.



לאורך השנים התמודד עם הרבה סיטואציות מורכבות בבית הספר. בתור נער אתה לוקח את זה ללב, בתור מתבגר אתה מתמרמר ובתור מבוגר, אתה מבין שאם אתה רוצה לשנות משהו בדרך שילדים מתייחסים למסגרות החינוכיות זה צריך להתחיל בשינוי אמיתי ושינוי אמיתי אפשר לעשות רק מלמטה, דרך החינוך ולאו דווקא בחינוך הפורמלי.

בתום הלימודים בבית הספר התיכון והשירות הצבאי, נרשם אבג'ה ללימודי חינוך והוראה במסלול לחינוך בלתי פורמלי במכללה האקדמית בית ברל. מתוך הניסיון שלו וההכשרה שקיבל במכללה הוא מלמד היום צעירים במרכז הצעירים באור יהודה כיצד למצות את הפוטנציאל שלהם ולהיות כל מה שהם רוצים ויכולים להיות.

נעים להכיר, היכרות פורמלית עם המסלול לחינוך בלתי פורמלי

חינוך הוא הרבה יותר מלימוד פורמלי בתוך בית ספר ובתוך כיתה. חינוך מתבצע בכל עת, והוא מתקיים גם בתהליכים חברתיים ובקהילה.

המסלול לחינוך בלתי פורמלי במכללה האקדמית בית ברל מכשיר סטודנטים ללימודים ועבודה בגישה הבלתי פורמלית, שם קיבל אבג'ה הכשרה מקיפה בשיטות חינוך פורמליות ובלתי פורמליות, כמו גם כלים להעברת מסרים במכלול שיטות עבודה עם אוכלוסיות מגוונות: ילדים, בני נוער, קשישים ואוכלוסיות מוחלשות.




במסגרת ההכשרה קיבל המון כלים חשובים שבעזרתם הוא יכול לזהות אצל בני הנוער את הקשיים ולייצר מוטיבציה, שינוי וגדילה.

הדרך להגיע אל הנוער אפשרית בחינוך הפורמלי אבל מתאפשרת במיוחד דווקא מחוץ למסגרות הרגילות בתחום החינוך הבלתי פורמלי, מחוץ לכיתות: בפנימיות, בכפרי נוער, בהוסטלים או ביחידות לקידום נוער ברשויות המקומיות, שם המקום לשינוי הוא אמיתי ומשמעותי.

אבג'ה וונדם מאמין שלאנשי החינוך יש את התפקיד החשוב ביותר, תפקידם ללמד את הנוער איך לחזק את הזהות שלהם ולחתור לשינוי דרך חינוך לסובלנות. התפקיד האמיתי של כל אחד מאנשי החינוך היום הוא לחשוב איך הם יכולים לשנות את המציאות שלנו ואיפה כל אחד מהם תורם לשינוי הזה.

מאמינים שאפשר לשנות את העולם? מחפשים עבודה אנושית וחינוכית?
הצטרפו אלינו למסלול לחינוך בלתי פורמלי או למסלול לקידום נוער במכללה האקדמית בית ברל​.

    לקבלת מידע שיווקי בנוגע לכתבה זאת ובהתאם לתקנון האתר ולתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות, השאר פרטיך