הדרך הקצרה, היעילה והבטוחה ביותר להוספת מרפסת שמש

1,154 צפיות

תומר סבן

עד לאחרונה, הליך הוספת מרפסת שמש לדירה קיימת בבניין משותף, היה כרוך בזמן רב ובהתמודדות לא פשוטה מול ועדת התכנון והבנייה ברשות המקומית. הוספת מרפסת חדשה משדרגת ומשפרת משמעותית את איכות חייהם של הדיירים, מזניקה את שווי הנכס, ובעיקר מאפשרת להגשים חלום וליהנות מקפה של בוקר מול נוף מרהיב ובאוויר הצח, ולארח חברים וקרובי משפחה בנוחות מרבית.

 

השר כחלון חתם לאחרונה על תקנות חדשות לקיצור זמן מתן היתר בנייה להליכי רישוי מצומצמים, כמו תוספות בנייה, ממ"ד, מרפסת וכדומה. תקנות אלה מחייבות את כל ועדות התכנון והבנייה ברשויות המקומיות ברחבי המדינה. התקנות החדשות יקצרו בחצי את הזמן הנדרש לקבלת מתן היתר בנייה, שיעמוד על 45 יום בלבד, כאשר בסוף ההליך, במקרה שוועדת התכנון והבנייה לא נתנה היתר בפועל בזמן הנקוב העומד לרשותה, הבקשה תיחשב כאילו אושרה והקבלן המבצע יוכל להתחיל בבניית המרפסת בביתו של הדייר.

בנוסף, לפי תקנות אלו, אם לא יחלו דיונים בבקשה למתן היתר בניית מרפסת תוך 25 יום ממועד קליטת הבקשה, תיחשב הבקשה כמאושרת, וזאת בשונה מהליך רישוי בנייה רגיל בו רואים בבקשה כמסורבת.

במילים אחרות, בתקנות החדשות נקבע זמן המתנה של 45 ימים להליך שבו הוועדה לתכנון ובנייה החלה לדון בבקשה תוך 25 יום, כאשר בסך הכל עומדים לרשותה 45 יום כדי לקבל החלטה מרגע קליטת הבקשה, אחרת הבקשה תיחשב כבעלת תוקף ואישור.

ישראלים ידועים בחיבתם למרפסת שמש פתוחה

בבנייה הרוויה החדשה, רוב הדיירים זוכים למרפסת שמש פתוחה. ישראלים ידועים בחיבתם למרפסות אלו, המאפשרות לשבת בנוחות באוויר הצח, לארח קרובי משפחה וחברים, לנוח וליהנות מאווירה טבעית.

יש דיירים המשקיעים משאבים גדולים בעיצוב המרפסת ומתקינים סוכך מתקפל או קבוע כפתרון הצללה יעיל, רוכשים ריהוט גן יוקרתי, אדניות, עציצים, פריטי נוי, גריל גז ואפילו דשא מלאכותי. המרפסת הפתוחה נחשבת לחלום עבור רבים, שכדי להגשימו, ניתן לפנות לקבלן מנוסה המציע פתרונות יעילים ומוכחים ועבודה עם אחריות. כעת, עם התקנות החדשות, הדרך להגשמת החלום הולכת ומתקצרת, וקל יותר מתמיד להוסיף לדירה מרפסת פתוחה חדשה.

כיצד בוחרים את הקבלן הטוב ביותר

חשוב לזכור, כי הוספת מרפסת נועדה לשיפור באיכות החיים ולעלייה בשווי הנכס, אך עם זאת, אין למהר ולשכור את שירותיו של הקבלן הראשון שפוגשים. גל המרפסות הקורסות שאירע בשנים האחרונות, מדגיש את חשיבות בחירת הקבלן המבצע. לכן, מומלץ לבחור בקפידה ובכובד ראש קבלן מוסמך ומנוסה, יש לוודא כי הקבלן מחזיק ברישיון בתוקף וכי הוא בעל סיווג בנייה מתאים. לא כל קבלן בנייה יכול להציע תכנון והוספת מרפסת שמש בבית פרטי דו קומתי ובדירות בבתים משותפים.

בנוסף, כדאי לבקר בפרויקטים קודמים של קבלן הבנייה כדי לבדוק את שביעות רצונם של הדיירים, את איכות העבודה, חומרי הגלם והעיצוב.

כיום, ישנם בנייני מגורים רבים שעברו תמ"א 38 וכחלק מתוספות הבנייה הדיירים בבניין זכו גם למרפסת שמש פתוחה, בניינים אלה עברו חיזוק בפני רעידות אדמה אך הליך הוספת המרפסת דומה גם במבנים שלא עברו חיזוק שלד המבנה. קבלן בנייה המתמחה בהוספת מרפסות מסוגל לספק רשימת ממליצים וכתובות של פרויקטים קודמים, כדאי לבקר בכמה מבנים ולשוחח עם מספר דיירים. להוספת מרפסת לבניין קיים, כדאי לפנות לחברה מנוסה ובעלת חוסן כלכלי המתמחה ביזמות ובפרויקטים מסוג תמ"א 38, לאור ניסיונה הרב בתוספות בנייה כמו מרפסות שמש ובחיזוק מבנים.

ראוי לציין כי הוספת מרפסת נחשבת לעבודה מורכבת, אותה ניתן לבצע בשתי שיטות בנייה עיקריות:

  • מרפסת מבטון בשיטת בנייה רטובה: השיטה המסורתית, הבטוחה והזולה ביותר להוספת מרפסות חדשות לבניין. בשיטה זו יוצקים עמודי בטון לבנייה של המרפסות. שיטה זו מתאימה לכל הבניינים. ניתן להתחיל לבנות את המרפסת לאחר הליך אישור קצר ומהיר, והדיירים זוכים למרפסת בטיחותית ולעלייה משמעותית בשווי הנכס. המרפסת המתווספת לבניין ומולבשת עליו היא יחידה בפני עצמה, וקבלן מקצועי ומנוסה יכול להשלים את העבודה בפרק זמן קצר יחסית.
  • מרפסת מפלדה בשיטת בנייה יבשה: שיטת בנייה המבוססת על קונסטרוקציית פלדה מוכנה, אותה יש לעגן לעמודי הבטון של הבניין. שיטה זו יקרה באופן משמעותי בהשוואה להוספת מרפסת בבנייה רטובה, וחשוב לציין כי היא אינה מתאימה לכל הבניינים. ​
  • לאחר הוספת המרפסת, מתקינים מעקות ומחפים את הרצפה, ולאחר השלמת הבנייה, יכול הדייר לעצב את המרפסת החדשה כראות עיניו ובהתאם לטעמו האישי ולהרגלי האירוח שלו.

        חשוב לדעת:

 • אין אפשרות להוסיף מרפסת לבית יחיד, אלא רק לבניין עם מספר דיירים.

•  על פי חוק, חייבים הסכמה וחתימות של לפחות 75% מכלל הדיירים בבניין.

הכותב הינו מנכ"ל  SABAN יזמות, המתמחה בתחום ההתחדשות העירונית באזור גוש דן

    בעל נכס באזור גוש דן ומעוניין להשביחו?

    מלא את הפרטים ומומחה ייצור עמך קשר

    לקבלת מידע שיווקי בנוגע לכתבה זאת ובהתאם לתקנון האתר ולתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות, השאר פרטיך