איך להתמודד עם טיפולי פוריות בצורה הטובה ביותר

679 צפיות

תהליך טיפולי הפוריות אינו רק תהליך רפואי כי אם גם אישי-נפשי, זוגי, משפחתי, חברתי ומקצועי. הוא משפיע על כל תחומי החיים שלכם. כל זוג מתמודד עם זה על פי סגנונו, תפיסת עולמו ודרכי ההתמודדות שסיגל לעצמו.

נכתב על ידי רותי קצבורג קדוש

טיפולי פוריות כרוכים בהתמודדויות נפשיות מורכבות בשל העובדה שמדובר בתהליך מאוד תובעני, שפוגע בשגרת החיים. מחקרים רבים שנעשו בארץ ובעולם במשך למעלה משלושה עשורים מראים בוודאות שטיפולי פוריות הינם באופן מובהק אירוע מעורר לחץ, וגם כשעוברים את התהליך עם בן או בת זוג, זה עדיין יכול להעיק על הבריאות הנפשית שלכם. הלחץ להקים משפחה והתחושה שמשהו לא בסדר אתכם כי אתם לא מצליחים לבד, יכולים להשפיע עליכם לרעה. זו הסיבה שחשוב לפנות לאנשי מקצוע שיכולים לעזור לכם להתמודד עם התהליך בצורה הטובה ביותר.

shutterstock_289596209

 

תהליך טיפולי הפוריות אינו רק תהליך רפואי כי אם גם אישי-נפשי, זוגי, משפחתי, חברתי ומקצועי. הוא משפיע על כל תחומי החיים שלכם. כל זוג מתמודד עם זה על פי סגנונו, תפיסת עולמו ודרכי ההתמודדות שסיגל לעצמו. כל אחד ואחת יוצר לעצמו "ארגז כלים" לשימושו האישי. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתמודד עם טיפולי הפוריות בצורה טובה ובריאה יותר. מודעות והתייחסות להיבטים הללו עשויים להקל עליכם לצלוח את התקופה שלפתחה אתם ניצבים:

אל תאשימו את עצמכם

אין זו אשמתכם שמצאתם את עצמכם בטיפולי פוריות. בירור הסיבה לקושי להיכנס להריון יוצר אצל כל אחד מכם תחושה קשה: איזה גבר אני אם איני מצליח להפרות את רעייתי. איזו אישה אני אם איני מסוגלת ללדת ילד לבן זוגי. הסיבות, בין אם זו בעיית זרע או בעיה אצל האישה – אינן באשמתכם ואינן בשליטתכם. הבעיות אינן בשליטתכם, אבל התגובה להן בהחלט כן. עליכם לזכור שמול אתגר הפוריות – אשמה והאשמה אינם תורמים לפתרון. הם רק מקשים על הדרך. דברו על זה ביניכם. אל תשכחו שבטרם בחרתם להיות משפחה – בחרתם זה בזה. היצמדו אל הבחירה הזו.

תעבדו יחד כצוות

זוהי כנראה אחת התקופות המאתגרות שתעברו בחיים, ולכן חשוב לעבור את זה יחד, כזוג, כי ביחד אתם יותר חזקים. זה לא אומר שאתם צריכים להרגיש את אותו הדבר באותו הזמן ולחוות את כל רגשותיכם יחד, אבל זה כן אומר להשקיע מאמץ לטובת הזוגיות. לשמור על התחביבים המשותפים שלכם, להישאר בקשר עם החברים, להקפיד על זמן איכות. אפילו לקבל החלטה על זמן מוגדר שבו לא מדברים ולא עוסקים בטיפולים. תחלקו ביניכם את המטלות שאפשר לחלוק ותהפכו את כל התהליך לעבודת צוות שאתם עושים יחד. רק ככה תוכלו להישאר חזקים כיחידה אחת. זה חשוב מאוד עכשיו ובוודאי חשוב לעתיד כשתהיו משפחה.

תלמדו את החומר

ידע נותן כוח ומפחית חרדה. בעבור רבים מאתנו זו הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מצבי חוסר ודאות.
בשביל זה צריך להשקיע בללמוד. קיימים אינספור אתרים בהם תוכלו לרכוש  ידע רב, אולם לא תמיד הוא רלוונטי עבורכם. הכתובת הראשונה והאמינה היא הרופא המטפל שלכם . הכינו את רשימת השאלות המטרידות אתכם ואל תהססו לשאול אותו. אל תילחצו מכל מילה ארוכה שאתם לא מכירים שהרופא אומר לכם. מותר וצריך לשאול אותו. עם זאת, הקבוצות והדיונים הרבים באינטרנט עשויים להיות בשבילכם מקור לעידוד ותמיכה נפשית., ודרך לחלוק ניסיון משותף.

shutterstock_304306469

היו אחראיים על לוחות הזמנים

טיפולי פוריות הם כמו מרוץ מרתון. מסע ארוך שדורש חלוקה נבונה של הכוחות.

משרד הבריאות וקופות החולים קבעו את הכללים באשר למספר הטיפולים ולוח הזמנים. זה לא אומר שאתם מוכרחים לעמוד בקצב המוכתב. מותר וכדאי לכם לבדוק כל אחד עם עצמו ושניכם כזוג: האם מתאים לנו עכשיו לעשות הפסקה ולצאת לחופשה שחלמנו עליה בחו"ל? האם אני מרגישה שנכון לי פיזית ונפשית לדחות את הטיפול בחודש כדי להתאושש? האם לא היה כדאי שנחזור , ולו לזמן מוגבל, לשגרת חיים נטולת טיפולים? – כן, מותר. אפילו רצוי. אתם בעלי הבית על התהליך. אין לכם אפשרות לשלוט בתוצאותיו, אבל אתם כן יכולים לקבוע את הקצב. נסו לחשוב גם על תכנית אלטרנטיבית במידה והטיפול לא יצליח ושתפו בתכנית זו את הצוות המטפל.

תקבלו ליווי מאיש מקצוע

ישנם מטפלים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים רבים שעובדים ספציפית בתחום הפוריות. הם מלווים זוגות לאורך התהליך ומעניקים להם את התמיכה הנפשית לה הם כל כך זקוקים כדי לעבור את התהליך בדרך הטובה ביותר. ליווי על ידי איש מקצוע יכול להפוך את החוויה מלא נעימה לנסבלת. הטיפול והליווי הנפשי המוצע כולל הדרכה, , פסיכותרפיה אישית או זוגית , הוא יכול להיות לטווח קצר או ממושך וכולל שימוש בטכניקות הרפיה ודמיון מודרך להפחתת מתח וחרדה. בבסיס הטיפול הנפשי עומדת ההבנה שבני אדם חשים ומתנהגים בהתאם לסיפור אותו הם מספרים לעצמם על אישיותם והתנסויותיהם. המשמעות שניתנת לאירועים היא זו שמשפיעה על ההתנהגות והרגש, ולא האירוע לכשעצמו. אפשר וצריך לספר את סיפור אתגר הפוריות תוך הדגשה של ערכים כמו: זוגיות, בחירה, יוזמה, , התמודדות והחזרת שליטה.

רותי קצבורג קדוש 

ruti-kazburg
עובדת סוציאלית MSW ,מטפלת משפחתית וזוגית











    לקבלת מידע שיווקי בנוגע לכתבה זאת ובהתאם לתקנון האתר ולתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות, השאר פרטיך