הצעת החוק הבאה: האם חינוך פיננסי ייכנס למקצועות הליבה ?

993 צפיות

יותר ויותר מומחים כלכליים וגם אנשים פרטיים הגיעו למסקנה הנחרצת שהמדינה צריכה לקחת אחריות ולהנחיל את הידע הפיננסי לכלל הציבור החל מגיל צעיר, ולהטמיע שיעורי ידע פיננסי במסגרת לימודי הליבה בבית הספר היסודי, חטיבת הביניים והתיכון.

מגיל צעיר אתם מחנכים את ילדיכם, בדיוק כפי שחינכו אתכם הוריכם, לידע הבסיסי של החיים. לצחצח שיניים בבוקר כשקמים ובערב לפני שהולכים לישון היא אולי הדוגמה המוכרת והבסיסית ביותר. כך שומרים על הבריאות ומונעים חורים בשיניים. נכון הדבר לכל תחום חשוב וקריטי בחיים – בטח ובטח להתנהלות כלכלית נכונה, היום ובעתיד.

13

יותר ויותר מומחים כלכליים וגם אנשים פרטיים הגיעו למסקנה הנחרצת שהמדינה צריכה לקחת אחריות ולהנחיל את הידע הפיננסי לכלל הציבור החל מגיל צעיר, ולהטמיע שיעורי ידע פיננסי במסגרת לימודי הליבה בבית הספר היסודי, חטיבת הביניים והתיכון. ידע כזה יוציא אנשים בהמשך חייהם ממעגל ההישרדות הבלתי פוסק, יקטין את הפערים העצומים בין המעמדות שרק הולכים ומחריפים, ויעניק לילדים שיגדלו עתיד יציב ובטוח שלא לומר ורוד יותר. או ירוק, תלוי מה צבעו של המטבע המקומי.  

לימודים פיננסיים הם המפתח לחיסכון והצלחה כלכלית

בתור מבוגרים ובעלי משפחות בעצמכם, זה אולי קצת מאוחר לשאול (מיד תגלו שבעצם כלל לא), אך מה הייתם אומרים אם כבר בבית הספר היסודי היו מלמדים את הילדים שלכם מושגי יסוד נחוצים: מהו כסף, מה זה בנק, מהי הלוואה, מדוע חשובה האחריות בטיפול בנושאים כספיים. נשאלת השאלה האם שיעורי חינוך פיננסי כחלק מלימודי הליבה בבתי הספר הם לא יותר מאשר חלום מתוק של אנשים חלוציים וחכמים? או שמא מדובר בעתיד אפשרי ואפילו לא תוך זמן רב מדי? נכון להיום, כל האחריות לחינוך פיננסי של הילדים מוטל אך ורק על כתפיכם, ההורים.

הדרך בה תחנכו את ילדיכם להתנהל במישור הכלכלי, והדוגמה האישית שתשמשו להם, היא זאת שתכתיב את עתידם ברוב המקרים. האם אתם מוכנים ומעוניינים שילדיכם ייקלעו בשלב כלשהו בחייהם לחובות, כאלו שייאלצו אותם להגיע אליכם בבקשת הלוואה או עזרה, או למצוא פתרונות אחרים שרק יקשו עליהם עוד יותר? האם לא תרצו שיתאפשרו לילדיכם חיי רווחה מספקים ועצמאיים, ואפילו קצת כסף בצד למותרות, כדי ליהנות מהחיים שנתתם להם? התשובה בוודאי ברורה לכם.

במדינות שונות בעולם הנמצאות בחזית החינוך, נעשים מאמצים עצומים להחדיר את הנושא למקצועות החובה בבית הספר ובסדנאות מקצועיות מחוץ לשעות הלימודים. התכנית אפשרית לכלל הגילאים ואל תופתעו אם תכירו מכר בשווייץ או נורבגיה שיספר לכם כבדרך אגב שהילד שלו כבר בכיתה ב' יודע מה זה תכנית חיסכון ומה זה אומר באמת למשוך כסף בכספומט. כולל גובה העמלה. בישראל הנושא נמצא עדיין בחיתולים בכל הקשור למערכת החינוך, אך לא ירחק היום בו תוגשנה לשולחן הכנסת הצעות חוק קונקרטיות עם כל התמיכה הלוביסטית הראויה לכך – שישימו את נושא החינוך הפיננסי בראש סדר היום. כמובן שיידרשו לכך האנשים המתאימים עם המוטיבציה הנכונה כדי שהדבר יעבור ויוקצו לו התקציבים המתאימים, אך לכולם ברור היתרון שינבע לדורות העתיד מחקיקה שכזאת.

ידע פיננסי –אף פעם לא מאוחר להתחיל ללמוד.

כיצד נראים חייכם הפיננסיים? האם אתם שייכים לסוג האנשים שבקושי סוגרים את החודש, האם אתם סופרים את הימים עד לתלוש המשכורת שיעניק לכם מעט אוויר לנשימה, אך במקביל אתם מבזבזים הון תועפות על דברים שכלל אין בהם צורך. האם אתם נמצאים במינוס תמידי בבנק.
אם כל זה נשמע לכם מוכר – אל תרגישו רע, אין סיבה שתאשימו את עצמכם. הרי איך מצפים שתבינו בנושאים האלו אם מעולם לא לימדו אתכם? אולי תתקשו להאמין, אך כששאלו סטודנטים מסוימים מהי "ריבית פריים" או "ריבית על האוברדראפט" לחלקם לא היה מושג מה זה אומר. ובכן, מדוע לא קיים חינוך פיננסי בישראל? התשובה היא קודם כל – קיים ועוד איך. אמנם עדיין לא בחינוך הממלכתי הציבורי, אך קיימות יוזמות מבורכות ואף מצליחות ביותר – כגון פרקטי, מיזם חינוך פיננסי ראשון מסוגו בישראל.

את תכנית הלימודים של פרקטי הגו וכתבו טובי המוחות בענף הפיננסים. בבית הספר מקנים לתלמידים מכל קצוות הארץ ובכל הגילאים הבנה פיננסית, כלים פרקטיים להתנהלות כלכלית נכונה ביום-יום, ותשובות לשאלות הבוערות ביותר:

  • כיצד תצליחו לחסוך יותר?
  • מה ניתן לעשות לחיסול החובות שלכם?
  • איך להימנע מקניות אימפולסיביות שמונעות מדחפים בלתי נשלטים?
  • האם לקחת סיכונים מחושבים – מה אסור ומתי דווקא כדאי?
  • במה מומלץ להשקיע את הכסף שלכם על מנת שיהפוך, עם הזמן, לעוד יותר כסף?

המפגשים בפרקטי הנם חד פעמיים בני 4 שעות במגוון נושאים פיננסיים על פי בחירתכם, ולאחר ההדרכה פגישה אישית אחד על אחד עם המומחים שינתחו את מצבכם הכלכלי האישי והמשפחתי, יתנו לכם טיפים חשובים ויסייעו לכם בכל נושא ועניין, ותוך זמן קצר הידע שרכשתם יחסוך לכם המון כסף.

 

אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל ללמוד! השאירו פרטים לקבלת מידע נוסף