שוקלים להתחיל טיפול זוגי? זה בשבילכם…

1,385 צפיות

בטיפול זוגי יושבים בחדר זה מול זה ומול המטפל, ומדברים. מביאים את "הבית" אל חדר הטיפולים בצורה כנה ביותר. מעתיקים את הסצנה המוכרת ללוקיישן חדש, מול איש מקצוע שתפקידו בראש ובראשונה, להקשיב.

נכתב על ידי רותי קצבורג קדוש

אם אתם קוראים את הכתבה הזו, רוב הסיכויים שמערכת היחסים שלכם במצב של ללכת לטיפול או להיפרד. יכול להיות שמישהו מכם כבר הטיל את הפצצה או שאולי זו סתם מן הרגשה ש" ככה אי אפשר להמשיך". יכולות להיות מספר סיבות לכך שהגעתם למצב הזה בזוגיות – כשתדירות ומשך המריבות שלכם עולים בהדרגה ומשאירים תחושה של כעס, עצב, ריקנות וחוסר אונים.

אולי התחלתם לשאול את עצמכם אם כאן וכך אני רוצה להישאר לעשרות השנים הבאות? או שאולי זה בכלל בגלל שהרבה זמן אתם כבר כמעט ולא מדברים, לא משתפים דברים אחד עם השני, ממעטים לבלות יחד ויותר מידי עסוקים בניהול המשפחה כ"עסק משותף" ולא כזוג. ומה עם קרבה? מגע? והייתה בגידה? או רק מחשבה חולפת לרגע על בגידה?

shutterstock_150081395

האם אתם צריכים טיפול זוגי?

אם אתם מזהים את עצמכם בחלק או בכל הדברים הללו, כנראה שכבר כדאי לדבר על זה, לפני שיהיה מאוחר מידי.
בדיוק בשביל זה מומלץ ללכת ולנסות טיפול זוגי, כי שם תוכלו לדבר . בטיפול זוגי מדברים על כל הדברים שמציקים לכם בזוגיות אבל לא העזתם לדבר עליהם: מה כואב, מציק, פוגע, מעליב וכו'. תדברו גם על החלומות ועל הדברים החיוביים שיש לכם בקשר, על מה שטוב, מרגש, משמח. הטיפול כמו תנועת מטוטלת נע  קדימה ואחורה, מההווה- הכאן ועכשיו, גם אל העבר וגם אל העתיד.

הווה ועתיד – ברור. למה העבר כל כך חשוב?

העבר חשוב מאחר ושניכם הבאתם אל תוך הזוגיות "תיק" אותו אתם סוחבים על גבכם רוב החיים, מלא בחלומות, רגישויות ובעיקר "שריטות". להיסטוריה האישית שלכם יש השפעה מכרעת על החיים בזוג. ההבנה של ההקשרים הללו עשויה להיות מפה לפענוח קשיים, כעסים ומריבות שאתם מוצאים עצמכם בתוכם לעתים יותר קרובות יותר מאשר פעם.

חשוב שכל אחד מכם יבין מהו החלק שלו וה"תרומה" שלו לריבים. באיזה עצב חשוף מהעבר נושא זה נוגע? מה גורם לי להיעלב, לכעוס ולהגיב באופן שמעורר ריב? למעשה, טיפול זוגי זו הזדמנות נהדרת עבורכם ללמוד על עצמכם ולהתמודד עם כל הדברים שנמנעתם מלהתמודד איתם, ושעכשיו מפריעים לקשר הזוגי שלכם להיות מה שחלמתם שיהיה:  מקום בטוח.

אז מה עושים בעצם?

בטיפול זוגי יושבים בחדר זה מול זה ומול המטפל, ומדברים. מביאים את "סיפור" אל חדר הטיפולים כל אחד כפי שהוא חווה אותו. מעתיקים את הסצנה המוכרת ללוקיישן חדש, מול איש מקצוע שתפקידו בראש ובראשונה, להקשיב. יש בחוויה הזו של "הסיפור" משהו שונה משום שהיא מאפשרת מצד אחד להיות בתוך העניין ממש, לדבר בגוף ראשון ולספר על מה שהכי כואב ומציק, ומצד שני היא מאפשרת לרגע קצר, ל"שבת על הארון" ולצפות בסיטואציה מוארת אולי מזווית אחרת בתוך מרחב מאפשר.

אז בטיפול זוגי בעיקר מדברים?

כן. לכאורה, נשמע כל כך פשוט – אחד מדבר השני מקשיב ולהיפך. אבל מתברר שהקשבה היא אינה פעולה פשוטה כלל. הקשבה אמיתית, כזו שעושים מבלי לחשוב מראש על התשובה שאענה ומבלי להתעסק בדברים אחרים היא משימה שצריך לתרגל . רק לשמוע ולהבין ולהיות מסוגל לחזור על הדברים – כמה פשוט, אבל גם כמה מורכב.
להיכנס לטיפול הזוגי זה כמו ללמוד שפה חדשה; איך לטעון דברים בצורה מכבדת, איך לבקש בדרך נעימה, מה לומר תמיד ומה לא לומר לעולם. מדובר בתהליך שדורש מאמץ מצד שניכם, עד שמגיעים לרגע שמה שנראה מלאכותי ומתאמץ, הופך לטבע שני ולדרך הנוחה ורגילה שאתם מתקשרים זה עם זו.

רותי קצבורג קדוש 

ruti-kazburg
עובדת סוציאלית MSW ,מטפלת משפחתית וזוגית

שוקלים להתחיל טיפול זוגי? התחילו עוד היום 











    לקבלת מידע שיווקי בנוגע לכתבה זאת ובהתאם לתקנון האתר ולתנאי השימוש ומדיניות הפרטיות, השאר פרטיך